Buna organizare a cash-managementului si a activitatilor de recuperare te plaseaza in pozitie de castig in orice negociere care vizeaza incasarea unei facturi restante. Nu vei mai avea nevoie de avocat, de cereri de chemare in judecata, de plata onorariilor si ale taxelor de timbru judiciare.
Te sfatuiesc sa alegi intotdeauna negocierea, in schimbul atacului in justitie.
Daca vanzarea s-a facut respectand strategiile, politicile si procedurile de debit management care au fost bine gandite si bine implementate, intotdeauna calea extrajudiciara va fi de preferat actiunilor in justitie. Totusi, trebuie sa iti spun ca singurul mod prin care poti elimina total riscul neplatii este evitarea acordarii creditului comercial. Din pacate, piata din Romania nu functioneaza astfel.
Dar hai sa vedem impreuna ce este recuperarea de creante si in ce consta ea, ce etape include?
Recuperarea de creante reprezinta ansamblul de politici si de proceduri de lucru care urmaresc reducerea valorii facturilor neincasate din prezent, respectiv, prevenirea in viitor a intarzierilor sau a neplatiii lor.
Notificare de plata amiabila
Somatie de plata intarziata
Notificare finala amiabila
Contact direct
Somatie de plata si punere in intarziere
Notificarea de plata prietenoasa
Atunci cand cumparatorul dvs intarzie cu plata, comunicati cu clientul dvs. prin telefon, e-mail prin posta traditionala cu un memento de curtoazie.
Neplata unei facturi de cele mai multe ori nu este o chestiune de moralitate .Pot exista mai multe motive pentru care clientul nu s-a ocupat cu promptitudine de responsabilitatile sale de achitare a datoriei – este posibil sa fi uitat data scadentei, sa fi virat banii gresit, sau pe un canal de plata gresit, sau alte probleme minore.Notificare dvs. ar putea fi exact ceea ce are nevoie clientul dvs. pentru a-si achita datoria.
Pentru a facilita confortul si rapiditatea cu care clientul dvs. face acest lucru, includeti in notificare de plata datele bancare complete si informatiile de contact.
Somatia de plata intarziata
In cazul in care datoria ramane in continuare neachitata si clientul dvs. a depasit deja termenul de plata convenit si inca nu exista nicio comunicare din partea acestuia, atunci dati un telefon sau trimiteti un alt e-mail. Reamintiti-i de banii pe care ii datoreaza si solicitati-i sa ii ramburseze cat mai curand posibil.
Notificarea amiabila finala
Sunati sau trimiteti un nou e-mail clientului dumneavoastra atunci cand acesta inca nu a platit in conformitate cu termenii de plata conveniti si cand a ratat deja datele de plata prelungite. Apelul sau e-mailul dvs. ar trebui sa contina informatii despre datoria lor neachitata si solicitarea dvs. de plata.
Contactul direct
Atunci cand clientul dvs. inca nu a raspuns si datoria sa ramane nesolutionata, puteti lua acum in considerare posibilitatea de a va vedea clientul – sau de a-l contacta telefonic, daca toate contactele anterioare au fost prin e-mail – si de a-i cere din nou sa isi indeplineasca obligatiile de plata a datoriei.
Procedand astfel, puteti contribui uneori la crearea unei bune relatii intre dumneavoastra si clientul dumneavoastra, ceea ce s-ar putea dovedi benefic pentru obligatiile sale viitoare de plata a datoriilor.
Somatia de plata si punerea in intarziere
Atunci cand ati epuizat toate mijloacele amiabile posibile de a va contacta clientul si de a-i reaminti sa isi achite datoria, dar in continuare nu exista niciun rezultat pozitiv, puteti lua acum in considerare trimiterea unei somatii de plata in care il puneti in intarziere pentru suma datorarata. Recomand trimiterea acestei somatii prin executor judecatoresc. Nu uitati ca acest lucru ar trebui sa fie considerat ultima solutie, deoarece poate duce la deteriorarea relatiei cu clientul dumneavoastra.