Din intamplare am inceput sa recuperez creante in domeniul transporturilor de toate felurile: rutier, naval, aerian. Azi avem in portofoliu creante in valoare de 3 milioane de euro in aceasta ramura. In ultima perioada am intalnit multi transportatori rutieri cu facturi neincasate. Rata neincasarilor este mai mare decat in alte domenii. Situatia aceasta exista de cativa ani si nu este o consecinta a nenorocirii Covid 19. Am studiat cateva sute de cazuri. Am observat ca incidentele de plata apar mai ales in situatia contractelor cu casele de expeditii.
Casele de brokeraj de transport sunt principalii vinovati. Si totusi care este „chichita juridica” pe care-si sprijina levierul necinstei lor. De cele mai multe ori brokerii de transport obliga transportatorul sa semneze un contract standard. Acest contract-comanda nu este unul negociat intre partic.Practic este un contract impus . In asemenea conditii este aproape firesc ca brokerul sa insereze clauze capcana de care sa se foloseasca pentru a plati cat mai tarziu factura de transport, sau sa nu o plateasca niciodata.
Sa vedem doua asemenea clauze clauze capcana :
In cazul companiei OTTER Grup Srl am gasit aceste “ciudatenii”
1.Penalizare la penalizare.
Bineinteles in defavoarea transportatorului. La punctul 10 din Anexa la contractul de transport pe care acest expeditor il baga cu forta pe gatul transportatorilor gasim urmatoarea clauza: „Neprezentarea la timp la locul de incarcare, precum si intarzierea la destinatie, vor atrage de la sine penalizari in valoare de 180 EURO/24 de ore si deasemenea plata facturii de transport se va efectua la 90 zile”
Este o clauza impovaratoare pe care nici un transportator nu ar trebui sa o accepte. O penalitate de 180 de EURO/zi pentru intarziere poate fi acceptata intre parteneri seriosi, dar acordarea „de la sine” al unui termen de plata de 90 de zile nu trebuie acceptata. La o factura de 1500 EURO care se incaseaza la 90 de zile nu mai putem vorbi de profit ci de pierdere. Iata de ce: Sa consideram ca transportul s-a efectuat cu un randament de 25% profit. In realitate doar 7%. dintre transportatori au o rata al profitului de peste 20%, dar pentru a usura calculul vom considera un randament de 25%
Vanzare 1500 EURO
Profit 25% . 375 Euro
375 EURO incasati dupa 90 de zile nu valoreaza in realitate decat 100. Este destul de complicat sa explic cum se determina valoarea banilor in timp. Va rogca de data aceasta sa ma credeti pe cuvant. Diferenta dintre1 500 de Euro si profitul de 375 Euro reprezinta cheltuiala transportatorului: combustibil, consumabile, salarii etc. Doar ca in aceasta situatie (casa de expeditii) ,clientul, se foloseste de banii transportatorului!
In realitate transportatorul s-a transformat intr-un fel de bancher neindemanatec care acorda un imprumut fara dobanda si fara garantii clientului.
Problema trebuie analizata mai atent.Care este cea mai mica intarziere la care Otter Grup -in cazul nostrum- „de la sine” isi acorda acest termen de plata de 90 de zile. O zi? O ora? Un minut? In conditiile invocarii unei intarzieri termenul de plata curge dupa 90 zile. Si nu exista prevazute penalitati de intarziere!!!!!. Doar este un contract impus. La 90 ode zile trebuie notificat brokerul (clientul) si acordat un termen rezonabil de plata. (Instantele au stabilit ca un termen rezonabil este de 15 zile). Deja am ajuns la 105 de zile de la data efectuarii transportului. Dupa aceasta data se poate depune cererea de chemare in judecata. Primul termen de judecata va fi cel mai devreme in 60 de zile de la data sesizarii instantei. Am ajuns la 165 de zile si inca banii nu sunt pe nicaieri.
Nu cred ca este nevoie de explicatii suplimentare pentru a demonstra ca o asemenea clauza ambigua poate fi ruinatoare.
Tot in contractul impus de OTTER GROUP SRL am gasit aceasta „soparla” „Va rugam sa ne anuntati cu minim 24 de ore inainte de descarcarea efectiva a marfurilor, in caz contrar daca valoarea de transport nu a fost achitata de client catre O.T.T. E. R GROUP nu ne asumam responsabilitatea platii platii transportului catre dumneavoastra.” Pe bune? Daca la exemplul precedent transportatorul a fost transformat intr-un fel de bancher cu servicii gratuite de aceasta data este transformat intr-un asigurator care preia riscul neplatii clientelei brokerului. Doar ca nu incaseaza prima de asigurare ci plateste . Combustibil, consumabile, timp etc.
Acestea sunt doar doua exemple luate la intamplare din dosarele aflate langa ecranul computerului meu. Asemenea capcane am gasit in aproape toate contractele de intermediere.
Cateva sfaturi
- Cititi cu atentie contractele impuse (gata facute). Daca aveti neclaritati ma puteti suna la 0 72 99 44 68. Un sfat nu costa nimic.
- Recititi contractul inca odata!
- Calculati cu pixul in mana valoarea reala a penalitatilor tinand cont de data probabila a incasarii facturii.
- Negociati contractul. !Urmariti interesele economice al companiei Dumneavoastra. Nu este important sa aveti clienti. Dar este important sa aveti clienti care platesc.
- Negociati penalitati in caz de intarziere la plata. Recomand 3 % /zi de intarziere.
- Trimiteti factura fizic si prin curier. Pe AWB sa mentionati: contine factura nr….. in valoare de….. . Nu stiti cand veti avea nevoie sa probati ca beneficiarul transportului a receptionat factur